Thursday, May 22, 2014

GST Siri 3: Exempt - Dikecualikan

Pada siri artikel yang lepas kita belajar tentang GST zero rated supplies. Beza GST zero-rated supplies dengan exempted supplies hanya satu iaitu peniaga tidak boleh menuntut input tax daripada kastam sekiranya ada GST yang perlu dibayar oleh peniaga.

Seperti juga GST zero-rated supplies, senarai akhir barangan dan perkhidmatan yang dikecualikan (exempted) daripada GST juga masih belum dikeluarkan oleh kerajaan.

Walaubagaimanapun, di dalam pembentangan Bajet 2014 yang lepas, kerajaan ada menyenaraikan cadangan barangan dan perkhidmatan yang akan dikecualikan dariapda GST seperti tanah untuk tujuan am, bangunan untuk tujuan kediaman, perkhidmatan pendidikan, kewangan, penjagaan kanak-kanak, kesihatan dan sebagainya.

Senarai cadangan barangan dan perkhidmatan yang dikecualikan daripada GST boleh dirujuk di sini.

Dibawah GST bekalan yang dikecualikan, peniaga juga tidak boleh mengutip GST daripada pengguna. 

Ini bermakna sekiranya peniaga ada menanggung apa-apa kos GST sebelum menjual barangan atua perkhidmatan kepada pengguna, peniaga akan terpaksa menyerap kos GST itu dan peniaga juga boleh melepas kos GST kepada pengguna dengan menaikkan harga barangan perkhidmatan tersebut.



Contohnya: Perkhidmatan Kesihatan di hospital. Ubat-ubatan dikenakan GST pada kadar standard 6%. Hospital yang membeli ubat-ubatan akan dikenakan GST 6%.

Tetapi hospital tidak boleh menuntut input tax daripada Kastam atas belian ubat-ubatan tersebut kerana perkhidmatan kesihatan tertakluk dibawah exempted supplies dan bukannya zero-rated supplies.

Jadi hospital akan memasukkan kos GST yang ditanggung untuk membeli ubat-ubatan tadi kedalam harga perkhidmatan kepada pelanggan. 

Akhirnya pelanggan akan terpaksa menanggung kos kesihatan yang lebih tinggi walaupun secara teknikalnya GST tidak perlu dibayar kepada hospital,

Sama juga seperti rumah. Walaupun jualan rumah kediaman dikecualikan daripada GST, kebanyakan barangan membina rumah seperti simen, pasir, zink dan sebagainya dikenakan GST pada kadar standard.

Pembina rumah pula tidak dapat menuntut input tax atas belian bahan-bahan binaan yang dikenakan GST. Maka pembina/pemaju akan menaikkan harga rumah untuk menanggung kos GST bahan binaan. 

Kesimpulannya sebolehnya kita mahu melihat lebih banyak barangan dan perkhidmatan berkadar sifar daripada dikecualikan.

Ini kerana barangan dan perkhidmatan yang dikenakan pada kadar sifar, kos input nya boleh dituntut oleh peniaga daripada Kastam seterusnya peniaga tidak perlu melepaskan kos input tax kepada pengguna.

Barangan dan perkhidmatan yang dikecualikan pula walaupun tidak membenarkan GST dikutip daripada pengguna, peniaga terpaksa menanggung kos input tax untuk menghasilkan produk akhir barangan. Akhirnya peniaga akan terpaksa melepaskan kos input tax kepada pengguna.

Saya harap siri artikel berkenaan GST standard-rated, zero-rated dan exempted memberi manfaat kepada kawan-kawan.

Sekurang-kurangnya selepas ini kalau orang tanya apa yang anda faham tentang GST standard-rated (kadar standard), zero-rated (berkadar sifar) dan exempted (dikecualikan) bolehlah anda jawab dengan mudah dan ringkas.

Ia GST ini 'nature' nya regresif. Tapi ianya bakal menjadi realiti juga tahun depan. Lebih baik kita faham apa yang bakal menimpa kita daripada kita tak faham dan terpinga-tepinga kemudian hari.

GST Siri 1: Standard Rated Supplies
GST Siri 2: Zero-rated Supplies


Sumber:

1 comment:

  1. Sdr. Norman, terima kasih atas perkongsian yg amat bermanfaat tentang GST dalam 3 siri artikel. Penerangan yg padat tp jelas. Selamat maju jaya.
    -MSAR-

    ReplyDelete