Saturday, October 26, 2013

GST 6%

 oleh: Norman

PENDAHULUAN 

Artikel ini adalah kemaskini daripada artikel GST [baca dahulu artikel tersebut sebelum menyambung bacaan disini] yang ditulis 5 bulan lepas. Akhirnya yang menjadi sebutan rakyat Malaysia berbulan-bulan selepas pilihan raya umum yang lalu kini hampir menjadi kenyataan. Cukai Barangan dan Perkhidmatan atau Goods and Services Tax (GST) diumumkan oleh Perdana Menteri merangkap Menteri Kewangan Malaysia semasa ucapan Belanjawan 2014 pada kadar 6% akan berkuatkuasa pada 1 April 2015. Di dalam artikel yang lepas saya telah menerangkan tentang GST dengan menggunakan cadangan kadar yang dibaca di parlimen pada tahun 2009 iaitu 4%. Oleh sebab kerajaan berhasrat mengenakan GST pada kadar 6% maka dengan itu ada fakta di dalam artikel saya sebelum ini dikira terbatal atau tidak lagi sahih.


GOODS AND SERVICES TAX (GST) DI DALAM BELANJAWAN 2014

Di dalam artikel ini tidak perlu lagi saya terangkan apa beza cukai langsung, cukai tak langsung, cukai pendapatan atau cukai penggunaan dan sebagainya. Secara dasar saya masih menyokong GST kerana ia adalah sistem cukai yang telus, menyeluruh, mengelakkan cukai atas cukai (tax-on-tax) dan mengurangkan pengelakan cukai (tax-evasion) oleh pihak tertentu. Walaubagaimanapun disebabkan GST dikenakan pada kadar 6% dan bukan 4% seperti dicadangkan sebelum saya tidak akan menafikan bahawa GST akan menaikkan harga kebanyakan barangan dan perkhidmatan. Di dalam ucapan belanjawan yang dibentang oleh Perdana Menteri pada hari Jumaat yang lalu, beliau mengumumkan senarai barangan dan perkhidmatan yang akan dikecualikan (exempted) daripada GST iaitu: 


  • Barangan makanan asas termasuk beras, gula, garam, tepung, minyak masak dan sebagainya
  • Utiliti iaitu bekalan air paip dan 200 unit pertama elektrik sebulan (untuk golongan berpendapatan rendah dan sederhana)
  • Perkhidmatan kerajaan seperti hospital, pasport, lesen, perkhidmatan sekolah dan lain-lain
  • Perkhidmatan pengangkutan; bas, keretapi, teksi, feri, lebuhraya bertol dan lain-lain
  • Transaksi jual beli dan sewaan rumah serta perkhidmatan kewangan tertentu (contoh: membuka akaun)
Senarai lengkap barangan yang dikecualikan (exempt) atau dicukai pada zero-rated boleh didapati di Lampiran A1 didalam teks ucapan Belanjawan 2014.

Selain barangan dan perkhidmatan di atas semuanya akan dikenakan GST pada kadar standard 6% (standard rate) melainkan barangan dan perkhidmatan yang akan dieksport yang akan dikenakan GST kadar sifar (zero-rated). Sesetengah barangan yang dikenakan Cukai Jualan atau Sales Tax pada kadar 5%-10% sebelum ini pula MUNGKIN akan mengalami sedikit penurunan apabila GST dilaksanakan kerana kadar GST 6% adalah lebih rendah 4% berbanding Sales Tax 10% (dan naik sedikit untuk barangan yang dikenakan Sales Tax 5%). Untuk perkhidmatan yang sebelum ini dikenakan Cukai Perkhidmatan atau Service Tax pada kadar 6% MUNGKIN tidak akan memberi kesan kepada harga perkhidmatan sebelum ini.


BARANGAN YANG DIKECUALIKAN CUKAI SEBELUM INI DAN AKAN DIKENAKAN CUKAI SELEPAS GST

Untuk pengetahuan kawan-kawan sebelum ini banyak barangan dikecualikan daripada dikenakan Sales Tax. Selepas GST dilaksanakan barangan yang sebelum ini dikecuali daripada dikenakan Sales Tax akan dikenakan GST 6%. Sudah tentu barangan yang sebelum ini dikecualikan daripada Sales Tax akan naik harga selepas GST berkuatkuasa. Terlalu banyak barang yang sebelum ini dikecualikan daripada Salex Tax untuk disenaraikan di sini tetapi kawan-kawan boleh merujuk Jadual 1 bermula dari mukasurat 4 sehingga mukasurat 253 di dalam Perintah Cukai Jualan (Kadar Cukai No 2) 2012. Di dalam jadual kedua (mukasurat 254-292) pula adalah barangan yang sebelum ini dikenakan Sales Tax pada kadar 5% bermakna selepas GST dilaksanakan harga barangan di jadual 2 akan meningkat sedikit. 

Contoh antara barangan di dalam Jadual 1 yang dikecualikan daripada Sales Tax adalah susu berkrim, teh, kopi, jem, buah-buahan didalam tin, air mineral, sabun, bahan cucian, syampu, barangan dapur, beg sekolah, produk kayu-kayuan, kertas, majalah, suratkhabar, pakaian, karpet, kebanyakan barangan logam, barangan elektronik, telefon bimbit, tablet dan macam-macam lagi. Barangan tersebut yang sebelum ini tidak dikenakan Sales Tax akan dikenakan GST 6% dan harga barangan tersebut akan naik. Untuk maklumat lengkap rujuk pautan di perenggan sebelumnya. Tiada siapa boleh menafikan harga barang-barang ini akan naik dan jangan percaya dengan hujahan bahawa banyak harga barang akan turun selepas GST dilaksanakan. Walaubagaimanapun kebanyakan barang-barang asas yang digunakan secara harian dikecualikan daripada dikenakan GST seperti yang dimaklumkan dalam ucapan belanjawan.


LANGKAH-LANGKAH MENANGANI KOS KENAIKAN GST

Seperti yang saya jangka dalam artikel berkenaan GST yang lepas, kerajaan akan mengumumkan langkah-langkah untuk menangani atau membantu rakyat untuk menghadapi kos kenaikan harga barangan. Langkah-langkah tersebut adalah:

  1. Bantuan tunai secara one-off sebanyak RM300 kepada isi rumah yang menerima BR1M. 
  2. Penurunan kadar cukai pendapatan 1% hingga 3% untuk menambahkan pendapatan boleh guna (disposable income) dan dijangka hampir 300,000 mereka yang membayar cukai sebelum ini tidak lagi perlu atau layak membayar cukai pendapatan; secara ringkas mereka yang memperoleh pendapatan kurang daripada RM4,000 tidak akan dikenakan cukai pendapatan
  3. Penyusunan semula struktur cukai di mana kadar maksimum dinaikkan melebihi RM100,000 kepada RM400,000 dan kadar maksimum cukai pendapatan pada 26% diturunkan kepada 24%, 24.5% dan 25%.
Selain daripada itu terdapat langkah-langkah lain untuk perniagaan seperti penurunan cukai pendapatan korporat, dan SME dan juga pelepasan cukai untuk menyediakan perniagaan sebelum penguatkuasaan GST pada tahun 2015. Saya tidak mahu menghurai lebih lanjut sama ada langkah-langkah di atas cukup untuk mengurangkan beban GST kepada rakyat kecuali saya rasa ada ruang lagi yang kerajaan boleh gunakan untuk mengurangkan kesan GST dan meratakan lagi beban cukai supaya ia menjadi lebih progresif contohnya:

  • Meluaskan lagi liputan cukai dan menaikkan kadar nilai pendapatan boleh dicukai (chargable income)
  • Tidak perlu menurunkan kadar marginal tertinggi cukai pendapatan (marginal income tax rate) seperti 26% kepada 24%-25%
  • Cukai korporat tidak perlu diturunkan daripada 25% kepada 24%
  • Pengenalan Capital Gains Tax ke atas keuntungan penjualan instrumen pelaburan

CUKAI REGRESIF (REGRESSIVE TAX)

Kita sedia maklum GST adalah cukai yang regresif (regressive tax) yang bermaksud dari segi perbelanjaan kepada jumlah pendapatan isi rumah, golongan berpendapatan rendah akan membayar lebih peratusan daripada pendapatan mereka untuk GST manakala golongan berpendapatan tinggi akan membayar kurang peratusan daripada pendapatan mereka untuk GST. Contohnya:

Situasi A;
Keluarga berpendapatan rendah sebanyak RM1,000 sebulan. Setelah dikira (secara kasar) melalui perbelanjaan mereka cukai yang akan dibayar sebanyak RM60, ini bermakna sebanyak 6% pendapatan mereka digunakan untuk membayar cukai.

Situasi B; 
Keluarga berpendapatan tinggi sebanyak RM10,000 sebulan dan menganggap barangan yang dibeli adalah sama dengan keluarga berpendapatan rendah, cukai yang dibayar sebanyak RM60. Ini bermakna 0.6% pendapatan mereka digunakan untuk membayar cukai.

Dengan itu cukai diatas dinamakan cukai regresif kerana golongan berpendapatan rendah akan lebih terkesan berbanding golongan berpendapatan tinggi kerana jumlah pendapatan mereka rendah. [Contoh di atas adalah contoh semata-mata untuk memberi pemahaman tentang maksud Regressive Tax]. Walaupun golongan berpendapatan tinggi kebiasaannya akan berbelanja lebih dan mereka akan membayar lebih cukai, kita tidak boleh nafikan bebanan GST kepada golongan berpendapatan rendah dan sederhana atas sebab pendapatan mereka yang terhad. 


SALAH SANGKA BERKENAAN GST

GST dikutip daripada setiap rantaian bekalan (supply chain) bermula daripada pengeluar (manufacturer), pemborong (wholesaler), peruncit (retailer) dan pengguna (consumer). 


GST yang dikutip pada setiap rantaian bekalan tapi ia tidak bermakna pengeluar, pengilang, pemborong, peruncit akan membayar cukai. Mereka hanya akan mengutip cukai daripada pembeli mereka dan akhir sekali GST hanya akan ditanggung oleh pengguna. GST yang dikutip juga akan direkod dan peniaga hanya boleh memohon claim input tax jika mempunyai bukti (proses ketelusan tinggi/high transparency). Berbeza dengan Sales Tax di mana cukai dikutip hanya pada satu peringkat iaitu di peringkat pengilang sahaja atau peruncit kepada pengguna sahaja. Walaubagaimanapun Sales Tax terdedah kepada tax on tax di mana di tengah-tengah rantaian bekalan pemborong mengutip cukai daripada peruncit kadar penuh dan peruncit juga mengutip cukai penuh daripada pengguna dan pemborong tadi tidak menghantar cukai yang dikutip kerajaan. Ini adalah disebabkan ketidaktelusan atau kurang ketelusan (less transparent) di dalam sistem percukaian sedia ada iaitu Sales Tax dan sudah tentu akhirnya yang akan terbeban dan terpaksa membayar adalah pengguna seperti kita. Contoh ringkas bagaimana GST dikutip:
  1. Pengilang menjual t-shirt pada harga RM10 dan mengutip cukai daripada pemborong sebanyak 60 sen (GST 6%) menjadikan jumlah yang dibayar oleh pemborong kepada pengilang sebanyak RM10.60. Kemudian pengilang akan menghantar kutipan 60 sen GST tersebut kepada kerajaan (Kastam). Jumlah bersih untuk pengilang setelah ditolak GST adalah RM10.
  2. Pemborong setelah mengambilkira kos t-shirt RM10 (tidak termasuk cukai 60 sen) ingin mengambil untung sebanyak RM10. Pemborong kemudian menjual t-shirt pada harga RM20 kepada peruncit dan mengutip cukai sebanyak RM1.20 (GST 6%). Pemborong akan menerima RM21.20 daripada peruncit dan akan menghantar kutipan GST sebanyak 60 sen kepada kerajaan di mana pemborong akan memohon claim input 60 sen yang asalnya dibayar kepada pengilang. Jadi jumlah bersih untuk pemborong setelah ditolak GST adalah RM20.60.
  3. Peruncit ingin mengambil untung sebanyak RM20 setelah mengira kos RM20 (tidak temasuk cukai RM1.20). Peruncit kemudian menjual t-shirt kepada pengguna dengan harga RM40 termasuk GST 6% iaitu RM2.40. Peruncit akan menerima RM42.40 daripada pengguna. Kemudiannya peruncit akan menghantar kutipan GST sebanyak RM1.20 kepada kerajaan dan memohon claim input sebanyak RM1.20 yang asalnya dibayar kepada pemborong. Jadi jumlah bersih untuk peruncit setelah ditolak GST adalah RM41.20. 
  4. Pengguna membayar sehelai t-shirt yang berharga RM40.00 dengan cukai GST 6% sebanyak RM2.40. Jumlah keseluruhan yang dibayar kepada peruncit adalah RM42.40.
  5. Kira semula GST yang dikutip dari pemborong, peruncit dan pelanggan dan berapa GST yang dihantar kepada kerajaan. RM0.60 + RM0.60 + RM1.20 = RM2.40. Keseluruhan GST yang dikutip tetap RM2.40 iaitu 6% daripada harga akhir (RM40) kepada pengguna dan bukannya cumulative menjadikan ia 18%.
Kesimpulan daripada situasi di atas, pengguna hanya membayar 6% dan bukannya berganda atau cumulative 6% sebanyak 3 kali. Harus diingatkan GST hanya dikenakan kepada harga kos+untung dan bukan hargakos+untung+GST kerana itu akan menjadikan ia cukai ke atas cukai (tax on tax) dan berganda. Dengan GST pemborong dan peruncit yang berdaftar dan dibenarkan mengutip GST boleh memohon input kredit daripada kerajaan untuk mengelakkan bayaran cukai berganda. Hal ini memerlukan pemantauan yang teliti dan rapi untuk mengelakkan peniaga mengambil kesempatan dengan mengenakan GST atas GST.

Berbeza dengan SST atau khususnya Sales Tax di mana pemborong dan peruncit kebiasaannya mengenakan cukai sales tax ke atas kos+untung+sales tax dan kemudiannya pengguna akhirnya terpaksa membayar cukai ke atas cukai tersebut. Oleh yang demikian, GST dikira sebagai lebih efektif dan telus untuk mengelakkan perkara seperti tax-on-tax ini berlaku. Situasi ini dipanggil 'cascading effect'. GST secara prinsipnya akan menghapuskan 'cascading effect' ini dengan membenarkan input tax credit oleh perniagaan yang telah membayar GST kepada pembekal mereka. 

Bukan semua perniagaan boleh mengutip GST kerana syarat-syarat yang dikenakan adalah hanya perniagaan yang mempunyai jumlah hasil tahunan melebihi RM500,000 dan perniagaan yang berdaftar secara sukarela (voluntary basis) sahaja dibenarkan mengutip GST. Walaubagaimanapun boleh kata hampir semua perniagaan akan terkesan dengan GST akibat bekalan dan perkhidmatan yang diperlukan untuk menghasilkan sesuatu barangan atau produk contohnya; penjual pisang goreng di tepi jalan sepatutnya tidak perlu mengutip GST dan secara teori pisang goreng yang dijual tidak akan naik harganya. Tetapi disebabkan pisang dikenakan GST maka harga pisang goreng MUNGKIN akan dinaikkan oleh penjual pisang goreng untuk menampung kos kenaikan membeli bahan mentah (pisang) [minyak masak, tepung, gula dikecuali daripada GST].

GST diakui lebih cekap, telus dan luas berbanding Sales Tax dan Service Tax sedia ada. Walaubagaimanapun ia tetap bergantung kepada kecekapan agensi pelaksana seperti Kastam Diraja Malaysia untuk memastikan keberkesanan, kecekapan dan ketelusan GST ini boleh berlaku. Terdapat unsur skeptik atau kurang percaya di kalangan masyarakat terhadap kerajaan dan agensi-agensinya sebelum ini dan ini menjadi tanggungjawab kerajaan untuk mengubah persepsi masyarakat.


PELINDUNGAN KEPADA PENGGUNA

Realitinya peniaga-peniaga cenderung menaikkan harga barangan atau perkhidmatan apabila pengumuman seperti cukai diperkenalkan, subsidi dikurangkan dan sebagainya. Malah ada peniaga yang pasti akan menaikkan harga barangan walaupun hakikatnya GST tidak ada kena mengena dengan mereka. Oleh yang demikian pemantauan dan penguatkuasaan melalui Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan (Price Control and Anti Profiteering Act) perlu diperluas untuk mengelakkan perniagaan menaikkan harga sewenang-wenangnya tanpa alasan atau justifikasi yang boleh diterima. Ini untuk mengelakkan peniaga menaikkan harga barangan dengan menggunakan GST sebagai alasan (dan bukannya meletakkan harga siling ke atas barangan). Perlindungan kepada pengguna (rakyat) dengan cara di atas penting kerana peniaga yang tamak dengan mengambil keuntungan secara berlebihan akan membebankan pengguna.


PENUTUP

Saya tahu ramai di kalangan anda menentang GST kerana ia akan membebankan mereka dari segi kenaikan harga barang dan perkhidmatan. Saya tidak menulis artikel ini untuk mengubah pendapat atau bantahan anda kepada GST tetapi artikel ini hanya bertujuan untuk memberi ilmu dan menerangkan GST supaya anda semua lebih faham. Rata-rata mereka yang saya tanya tidak dapat menerangkan bagaimana GST berfungsi dan apa tujuan GST dan sebagainya dan artikel ini bertujuan memberi pemahaman berkenaan GST secara ringkas sekiranya anda ditanya berkenaan GST anda boleh menjawab dan berbahas dengan fakta sebenar dan bukan emosi semata-mata. 

Kepada mereka yang menyokong GST juga tidak perlulah menutup fakta dan realiti bahawa harga barang akan naik selepas GST dikuatkuasa. Cukuplah dengan bukti saya di atas berkenaan pengecualian Sales Tax ke atas barangan sebelum ini dan kenaan GST kepada barangan tersebut selepas GST dilaksanakan. Mungkin ada barangan yang akan turun harga selepas GST dikuatkuasa tetapi PASTI ada barangan yang akan naik harga selepas GST dikuatkuasa dan ia bukan kemungkinan lagi. Jangan menutup/menyembunyikan satu kebenaran dan mengemukakan satu kebenaran untuk menyokong pendapat anda. Keluarkan fakta dan biar orang menilai sejauh mana GST ini akan membeban atau membantu mereka. Jika GST tidak akan membebankan rakyat, kerajaan tidak akan memperkenal langkah membantu rakyat menangani kenaikan kos sara hidup seperti bantuan tunai one-off RM300 dan juga pelarasan cukai pendapatan. 

Kita semua mengetahui kerajaan yang memerintah sekarang membazir berbilion wang negara saban tahun seperti yang dibentang dalam Laporan Ketua Audit Negara. Ramai di kalangan kita termasuk saya mempersoal moral kerajaan untuk mengutip dan meluaskan lebih banyak kutipan cukai kepada rakyat secara keseluruhan. Apakah inisiatif kerajaan setelah berulang-ulang Laporan Ketua Audit Negara tiap-tiap tahun yang melaporkan kebocoran, ketirisan, pembaziran dan salahguna kuasa wang negara dalam bentuk projek, kontrak, tender dan sebagainya. Sudah tentu ramai yang tidak akan mempersoal pengenalan GST sekiranya kerajaan juga lebih berjimat cermat dan tidak membazir dalam dasar fiskal (perbelanjaan) nya. 

Walaubagaimanapun pembaharuan sistem cukai (tax reform) adalah sangat perlu. Seperti yang saya faham Pakatan Rakyat tidak membantah GST tetapi membantah waktu pelaksanaannya di mana masih ramai rakyat yang tidak membayar cukai pendapatan yang bermakna pendapatan rakyat Malaysia masih rendah atau berkembang secara perlahan dan juga bebanan cukai di Malaysia masih tidak meluas lantas menyebabkan jurang pendapatan antara golongan miskin dan kaya semakin melebar. Anda ada pendapat masing-masing, baik yang menyokong atau yang membantah sama-sama kita faham apa itu GST dan kesannya kepada negara dan juga anda sebagai pengguna. Gunakan akal dan fikiran untuk menyatakan pendapat kita dan jangan guna emosi kerana ia akan mengaburkan penilaian kita. Selamat membantah kepada mereka yang mahu membantah (demonstrasi, forum, debat) dan selamat menyokong kepada mereka yang mahu menyokong (media perdana, tweet berbayar etc) *gurau jangan ambil hati

p/s: Siapa suruh undi Barisan Nasional? Khas untuk 47% pengundi ha ha ha.

Sumber: 

4 comments:

  1. Walau di tetap kn threshold > RM500 k utk perniagaan yg dikenakan GST, tetapi secara logik nya, peniaga dlm golongan < RM 500k, tetap akan me naikkan harga barang kerana peniaga terpaksa membeli barangan yg telah dikenakan GST dari kilang. Kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul, lepas tu peniaga yang tak berdaftar dan tak layak kutip GST ni tak boleh claim input credit daripada kerajaan jadi terpaksa pass kos pada pengguna. maka naiklah harga barang dan pengguna yang akan terkesan.

      Delete
  2. ada link yg dah tak boleh guna.....................

    ReplyDelete