Thursday, March 26, 2015

Kisah Sardin dan Lobster Sempena GST

Hari isnin yang lepas kecoh di Kompleks Kastam Kelana Jaya apabila sekumpulan rakyat Malaysia anti-GST berkumpul di sana untuk mengutarakan soalan kepada Pengarah Kastam di sana. Beberapa aktivis dan juga ahli parlimen ditahan dan juga direman selama 3 hari akibat daripada perhimpunan tersebut. Dibawah adalah antara salah satu soalan panas yang ditanya:
Soalan ini mendapat perhatian ramai pemerhati dan 'pakar-pakar percukaian' Malaysia di laman media sosial temasuk blog, FB dan Twitter. Tanpa membuang masa mereka menjawab soalan-soalan di atas dan antara jawapannya adalah:

1. Ikan sardin dan lobster segar tidak dikenakan GST dan dikategorikan di dalam pembekalan berkadar sifar.
2. Ikan sardin di dalam tin dikenakan GST berkadar standard 6%.
3. Lobster yang sudah diproses seperti sardin yang sudah diproses di dalam tin dikenakan GST berkadar standard 6%.
4. Sardin yang telah diproses sudah dikenakan cukai dibawah Akta Cukai Jualan semenjak tahun 1972.




















Jawapan jawapan di atas juga diambil daripada grafik-grafik yang 'menarik' oleh Friends of Barisan Nasional yang ditujukan kepada aktivis terbabit iaitu Rara. Sikit punya bangga 'pakar-pakar' percukaian Malaysia ni menyerang Rara bertubi-tubi dari semua sudut. Jadi soalnya siapakah yang benar dan siapakah yang bercakap bohong atau siapakah yang pandai atau buat-buat pandai? Teruskan membaca dan jangan lupa klik link yang diberi untuk mengesahkan sendiri apa yang dilampirkan (in case ada yang kata bukti ini diada-adakan).

1. Ikan sardin dan lobster segar tidak dikenakan GST dan dikategorikan di dalam pembekalan berkadar sifar.

Ya benar, sardin dan lobster segar, dibekukan dan tidak dibekukan kedua-duanya dikategorikan di bawah pembekalan berkadar sifar atau maksud yang lebih mudah difahami umum sardin dan lobster segar tidak dikenakan GST. Peniaga yang menjual sardin dan lobster segar di pasar-pasar basah, supermarket dan sebagainya tidak dibenarkan mengutip GST daripada pembeli. Ia tertera didalam Perintah Cukai Barang dan Perkhidmatan (Pembekalan Berkadar Sifar) 2014 yang sudah digazetkan menjadi undang-undang.

i) Ikan sardin

Sardin: m/s 27 -  29
ii) Lobster

Lobster: m/s 34
2. Ikan sardin di dalam tin dikenakan GST berkadar standard 6%

Yang dimaksudkan Rara dan aktivis bantah GST yang lain adalah ikan sardin yang sudah diproses di dalam tin yang dikenakan GST. Sardin di dalam tin mempunyai nilai tambah (value added) jadi tidak hairanlah ia dikenakan GST berkadar standard 6% dan juga disenaraikan didalam Senarai Barang Bercukai dan Tidak Bercukai Barang Serbaneka (Sundry Goods) yang dikeluarkan pihak Kastam di laman web mereka.

Sardin Dalam Tin: m/s 9
3. Lobster yang sudah diproses seperti sardin yang sudah diproses di dalam tin dikenakan GST berkadar standard 6%.


Dengan penuh yakin 'pakar-pakar' percukaian tersebut menjawab semua makanan diproses dikenakan GST berkadar standard 6%. Sebenarnya bukan semua makanan yang telah diproses dikenakan GST 6%. Contohnya beras yang diproses daripada padi di kilang, dibungkus di dalam plastik 5kg, 10kg dan sebagainya tidak dikenakan GST 6% tetapi dikategorikan sebagai pembekalan berkadar sifar. Roti diproses daripada gandum dibungkus di dalam plastik juga berkadar sifar dan tidak dikenakan GST 6%. 



Jadi fakta bahawa makanan yang telah diproses dikenakan GST adalah tidak tepat. Berbalik kepada lobster yang sudah diproses contohnya lobster didalam tin seperti yang tertera di dalam grafik di atas dikatakan dikenakan GST 6% seperti sardin di dalam tin yang telah diproses, ia juga tidak tepat dan salah sama sekali. Lobster di dalam tin dikategorikan dibawah GST berkadar sifar dan tersenarai didalam Perintah Cukai Barang dan Perkhidmatan (Pembekalan Berkadar Sifar) 2014 yang sudah digazetkan.


Lobster: m/s 34

Lobster di dalam tin (canned / airtight containers) dikategorikan dibawah GST bekalan berkadar sifar di dalam muka surat yang sama dengan lobster segar. Google sahaja lah airtight container dan anda akan tahu tin makanan juga adalah bekas kedap udara. 

Jadi di manakah salahnya soalan aktivis-aktivis bantah GST berkenaan sardin (dalam tin) yang dikenakan GST 6% dan lobster (di dalam tin) berkadar sifar?

4. Sardin yang telah diproses sudah dikenakan cukai dibawah Akta Cukai Jualan semenjak tahun 1972.

Betul ke ni? Mana buktinya? Buktinya ada di dalam Perintah Cukai Jualan (Kadar Cukai No, 2) 2012 yang juga telah digazetkan di mana seperti diterangkan didalam muka surat kedua Jadual Pertama tidak dikenakan cukai jualan.

Sales Tax Act: m/s 2
Bukti yang dimaksudkan adalah sardin yang telah diproses di dalam tin tidak dikenakan cukai jualan. Sardin yang sudah diproses di dalam tin tersenarai di bawah Jadual Pertama dimana ia tidak dikenakan cukai jualan 10%:
Sardin: m/s 38
Jadi grafik yang dikemukakan oleh Macai... maaf Friends of BN adalah tidak tepat. Tapi bagaimana pula dengan lobster yang sudah diproses dan ditinkan? Ianya dikategorikan dibawah Jadual Kedua di dalam Perintah Cukai Jualan (Kadar Cukai No, 2) 2012 dimana ia dikenakan cukai jualan sebanyak 5%.

Lobster: m/s 256
Maknanya sardin di dalam tin sekarang tidak dikenakan cukai jualan tetapi selepas 1 April 2015 akan dikenakan GST 6% manakala lobster di dalam tin dikenakan cukai jualan 5% sekarang tetapi tidak dikenakan GST 6% selepas 1 April nanti. 

Jika masih tidak percaya sardin dalam tidak dikenakan cukai jualan anda boleh menyemak Panduan Harga Pengguna yang dikeluarkan oleh KPDNKK untuk semakan harga selepas GST: 


Dengan jelas sardin di dalam tin pelbagai jenama menerima impak GST 5.7% dan dikategorikan sebagai akan naik harga. Jika sebelum ini sardin di dalam tin sudahpun dikenakan cukai jualan sejak 1972 sebanyak 10% mengapa pula impak kepada sardin di dalam tin selepas GST setinggi 5.7% dan akan naik harga? Boleh jawab wahai 'pakar-pakar' percukaian sekalian?

Di dalam grafik tersebut juga dinyatakan bahawa lobster siap masak di kebanyakan restoran sudah pun dikenakan cukai perkhidmatan 6%. Itu ada kebenarannya tetapi yang dikenakan 6% adalah perkhidmatan di restoran itu, bukan khusus kepada lobster yang dimasak. Cukai perkhidmatan 6% dikenakan ke atas jumlah bil bukan lobster sahaja. Fikirlah logik sikit, lobster itu makanan dalam kategori barangan bukan perkhidmatan.

KESIMPULAN

Apa yang boleh disimpulkan selepas penerangan saya berserta bukti di atas?

1. Ikan sardin di dalam tin tidak dikenakan cukai jualan 10% sekarang tetapi akan dikenakan GST 6% selepas ini maka dengan itu harga sardin di dalam tin akan naik.
2. Lobster yang sudah diproses di dalam tin sebelum ini dikenakan cukai jualan 5% dan selepas ini tidak akan dikenakan GST atau berkadar sifar.
3. Soalan aktivis Bantah GST kepada Kastam adalah logik dan tidak salah, mengapa sardin (di dalam tin) makanan mudah didapati rakyat kebanyakan dikenakan GST tetapi lobster (di dalam tin) tidak dikenakan GST?
4. Grafik Friends of BN kebanyakannya tidak tepat dan tidak bersandarkan bukti.

Teguran kepada rakan-rakan Bantah GST, sepatutnya bantahan dan soalan ini diajukan kepada pembuat dasar di Kementerian Kewangan di Putrajaya. Jabatan Kastam Diraja Malaysia hanyalah pelaksana dasar. Yang mahukan GST dilaksanakan adalah pembuat dasar di peringkat kementerian yang kemudiannya diluluskan di parlimen. Kastam hanyalah SYMP (Saya Yang Menurut Perintah) sebagai badan pengutip cukai.

Kepada penyokong-penyokong GST, sebenarnya saya juga pro-GST. Saya telah menulis berkenaan GST sejak 2013 yang boleh dibaca di blog ini juga. Artikel berkenaan GST boleh dibaca di sini; GST, GST 6%, GST Standard Rated, GST Zero Rated dan GST Exempt. Semuanya penerangan berkenaan GST dan bukannya bangkangan atau tentangan kepada GST.

Mengapa saya sokong GST? Kerana cukai jualan dan perkhidmatan tidak seefisyen GST, Malaysia perlu beralih daripada bergantung kepada sumber petroleum dan beberapa sebab lagi yang sudah saya nyatakan di dalam tulisan tulisan saya sebelum ini. 

Yang mengjengkelkan adalah apabila penyokong-penyokong GST dan 'pakar-pakar' percukaian negara ini menyatakan bahawa GST bagus untuk rakyat kerana ia akan menurunkan harga barang dan sebagainya. Betul secara teori sebahagian harga barang akan turun kerana GST 6% dan cukai jualan sebelum ini 10% tetapi kebanyakan barang akan naik harga kerana kebanyakan barang dikecualikan daripada cukai jualan seperti di dalam Jadual Pertama di dalam Perintah Cukai Jualan (Kadar Cukai No, 2) 2012. Bandingkan dengan jadual didalam Perintah Cukai Barang dan Perkhidmatan (Pembekalan Berkadar Sifar) 2014 berapa banyak sahaja yang tidak dikenakan GST.

Nak jadi 'pakar' percukaian tak apa, tapi banyakkan lah membaca. Jangan kerana persoalan itu diutarakan oleh aktivis, pembangkang dan sebagainya terus anda bakulsampahkan persoalan tersebut. Jangan juga memberi fakta yang salah, grafik boleh cantik tapi jika faktanya salah grafik itu lah yang sepatutnya dibakulsampahkan.

Kalau ada sesiapa 'pakar pakar' percukaian di luar sana rasa artikel ini tidak tepat, dipersilakan menulis artikel balas berserta bukti dengan fakta-fakta tepat. Kalau setakat nak maki hamun dan caci maki jangan buang masa rakyat yang benar-benar mahu tahu fakta tentang GST yang berkait rapat dan akan memberi kesan kepada mereka selepas 1 April nanti. 

Janganlah jadi seperti manusia yang "kecik-kecik taknak mampus, besar-besar menyusahkan orang." 

p/s: "Beli ikan sardin segar di pasar goreng pun sedap tak kena GST." Contoh bahlol tak faham konteks soalan. 

Sumber Rujukan: 

5 comments:

  1. Saya di sini untuk berbicara tentang bagaimana saya mendapatkan pinjaman tanpa terlalu banyak tekanan dalam pandemi Covid-19 Coronavirus dan masa-masa sulit di Indonesia.

    Saya mendapat pinjaman tanpa jaminan sebesar Rp95 juta dari Rika Anderson Loan Company dengan nilai bunga 2%.

    Jika Anda sudah mencari pinjaman dan Anda merasa kesulitan, hubungi Rika Anderson saja, ibu yang jujur adalah solusi Anda.

    Email: rikaandersonloancompany@gmail.com
    Perusahaan WA + 1323-689-3663
    Nama: Nazeaf shehu
    Negara: Saya dari Badung dan tinggal di Jakarta, Indonesia
    WA saya adalah: +628983366507
    Email saya: ameliahariyah1@gmail.com
    Jumlah Pinjaman: 90 juta
    Tahun: Juni 2020

    ReplyDelete
  2. Saya mendapat kad ATM saya yang sudah diprogramkan dan kosong untuk mengeluarkan $ 5,500 setiap hari selama enam bulan. Saya sangat gembira dengan ini kerana saya mendapat milik saya minggu lalu dan saya telah menggunakannya untuk mendapatkan $ 33,000. Georg Bednorz Hackers memberikan kad-kad itu untuk menolong orang miskin dan yang memerlukan walaupun haram tetapi ia adalah sesuatu yang baik dan dia tidak seperti penipuan lain yang berpura-pura memiliki kad ATM kosong. Tidak ada yang terperangkap semasa menggunakan kad. dapatkan milik anda dari Georg Bednorz Hackers hari ini! Cukup hantarkan e-mel ke georgbednorzhackers@gmail.com atau hantarkan kepadanya mesej teks / WhatsApp melalui 1 (262) 355-8285

    ReplyDelete
  3. saudara-saudara
    Saya di sini untuk bersaksi tentang kebaikan Allah dalam hidup saya dan bagaimana saya diselamatkan dari tekanan finansial karena bisnis saya sedang menurun dan keluarga saya dalam keadaan asulit sehingga kami bahkan tidak dapat membayar uang sekolah untuk anak-anak, karena kepahitan mengambil alih hatiku
    Suami saya juga menggagalkan karena kami menjalankan bisnis keluarga di (Surabaya, Jawa Timur) dimana kami jadi bingung suami saya mencoba untuk mendapatkana pinjaman dari bank dia menolak pinjaman jadi dia online mencari pinjaman karenaa dia ditipu oleh sone imposters online yang menjanjikan kepadanya pinjaman dan mengatakan harus membayar biaya untuk mendapatkan pinjaman sehingga husbank saya meminjam uang dari teman-temannya untuk membayar biaya maka mereka meminta biaya lagi dengan beberapa alasan dia harus pergi dan meminjam dari saudaranya di (Bekasi) untuk memastikan dia mendapatkan pinjaman setidaknya untuk membi/aayai kebutuhan keluarga dan setelah dia membuat biaya, dia diminta untuk membayar lagi dengan alasan tertentu, hal ini membuat keluarga kelaparan meningkat sehingga kami harus mengumpulkan makanan dari tetangga dekat kami. dan selama berbulan-bulan kami menderita dan bisnis ditutup untuk sementara waktu
    Jadi satu sore yang setia sekitar pukul 14:00 tetangga dekat ini menelepon saya dan mengatakan bahwa dia akan mendapatkan pinjaman dari perusahaan pinjaman secara online sehingga jika dia mendapatkan pinjaman, dia akan mengenalkan saya ke perusahaan tersebut sehingga kami pergi ke ATM bersama-sama dan Memeriksa pinjaman itu tidak ada sehingga kami menunggu sekitar 30 menit kemudian kami mendapat peringatan di teleponnya dari banknya bahwa dia telah menerima money di akunnya sehingga kami memeriksa saldo rekeningnya dan lihatlah 300 juta kepadanya sebagai pinjaman
    Segera saya berteriak di depan umum sambil menangis dan pada saat itu yang bisa saya pikirkan adalah jika saya dengan jumlah seperti itu, masalah saya berakhir, jadi kami pulang ke rumah saya tidak memberi tahu suami saya, dari 1 juta dia memberi saya saya membeli beberapa bahan makanan di rumah dan berlangganan dan tetangga saya dan saya meminta pinjaman kepada perusahaan karena dia memberi saya pedoman sehingga kami mengikuti prosesnya karena prosesnya sama sehingga setelah semua prosesnya, rekan-rekan saya diberi pinjaman oleh saya

     .(`’•.¸(` ‘•. ¸* ¸.•’´)¸.•’´)..«´ ONE BILLION RISING FUND¨`»(onebillionrisingfund@gmail.com)  
    ..(¸. •’´(¸.•’´ * `’•.¸)`’•.¸ )..BBM: D8E814FC

    Anda juga bisa mendaftar sekarang dan menyelesaikan masalah keuangan Anda
    Saya berbagi cerita ini karena saya tahu bahwa begitu banyak orang di luar sana memerlukan bantuan keuangan dan perusahaan akan membantu Anda
    Gmail saya adalah

    Ratu Efendi Lisa
    efendiqueenlisa@gmail.com   

    ReplyDelete
  4. BAGAIMANA SAYA MENDAPAT PINJAMAN SAYA DARI PERUSAHAAN BESAR INI

    Halo teman-teman sekalian, saya Kuwat Wibawa, saat ini tinggal di Surabaya. Saat ini saya seorang janda dengan tiga anak dan saya terjebak dalam situasi keuangan pada April 2020 dan saya perlu membiayai kembali. bayar tagihan saya dan perbesar bisnis. Saya mencoba mencari pinjaman dari berbagai perusahaan pinjaman baik swasta maupun perusahaan tetapi tidak pernah berhasil, dan sebagian besar bank menolak kredit saya, jangan menjadi mangsa para penjahat di luar sana yang menyebut diri mereka pemberi pinjaman uang, mereka semua scam, yang mereka inginkan hanyalah uang Anda dan Anda tidak akan mendengar kabar dari mereka lagi mereka telah melakukannya kepada saya lebih dari dua kali sebelum saya bertemu dengan Nyonya Helen Wilson. Setelah ditipu sebesar Rp 16 juta oleh para scammer, saya semakin terlilit hutang dan saya menjadi sangat putus asa untuk mendapatkan pinjaman.

    Jadi saya berdiskusi dengan teman saya Asmaul, dia adalah seorang Perawat dan memiliki pengalaman serupa. Dia kemudian memperkenalkan saya kepada Ny. Helen Wilson, pemberi pinjaman di perusahaan tersebut. Teman saya meminta saya untuk melamar dari ibu Helen, saya memberanikan diri dan menghubungi Bu Helen, mengisi formulir aplikasi pinjaman. Semuanya berjalan lancar dan yang paling menarik adalah pinjaman saya ditransfer kepada saya dalam waktu 24 jam jadi saya akan menyarankan Anda untuk menghubungi Ibu Helen jika Anda tertarik untuk mendapatkan pinjaman dan Anda yakin dapat membayar kembali. hubungi dia melalui email ……… (helenwilson719@gmail.com) atau melalui WhatsApp; +1-585-326-2165. Tidak ada pemeriksaan kredit, tidak ada cosigner dengan hanya suku bunga 2% dan rencana pembayaran kembali yang lebih baik dan jadwal jika Anda harus menghubungi perusahaan mana pun dengan referensi untuk mendapatkan pinjaman tanpa agunan kemudian hubungi Ny. Helen Wilson hari ini untuk pinjaman pasti Anda, dijamin 100%.

    Mereka menawarkan semua jenis kategori pinjaman mereka

    Pinjaman jangka pendek (5_10 tahun)
    Pinjaman jangka panjang (20_40)
    Pinjaman berjangka media (10_20)
    Mereka menawarkan pinjaman seperti
    Pinjaman perumahan ............., Pinjaman usaha ........ Pinjaman mobil .......
    Pinjaman pelajar .........., Pinjaman awal .......
    Pinjaman Real Estat ......., Pinjaman Perusahaan ....... dll
    Email .......... helenwilson719@gmail.com
    WA: +1-585-326-2165
    Ketika datang ke krisis keuangan dan pinjaman maka Helen Wilson keuangan adalah tempat untuk pergi tolong katakan padanya saya Tuan Kuwat Wibawa mengarahkan Anda dan Anda juga dapat menghubungi saya melalui email saya (kuwatwibawa1@gmail.com)

    ReplyDelete
  5. KAYA DENGAN KAD ATM KOSONG Whatsapp +12623558285. E-mel: georgbednorzhackers@gmail.com.

    Hai kawan-kawan!!! Saya mempunyai kesetiaan saya. Kad ATM kosong saya boleh mengeluarkan $5,000 sehari. Saya mendapat ini daripada Encik Georg pada hari Rabu lalu dan kini saya mempunyai €10,000 secara percuma. Kad tersebut mengeluarkan wang dari mana-mana ATM dan tiada nama, tidak dapat dikesan dan kini saya mempunyai wang yang cukup untuk saya dan 4 anak saya. Saya sangat gembira saya bertemu dengan Encik Georg kerana saya bertemu dua orang sebelum ini dan mengambil wang saya tanpa mengetahui bahawa mereka adalah penipuan. Tetapi saya gembira sekarang. Encik Georg menghantar kad itu melalui DHL dan saya mendapatnya dalam masa dua hari. Dapatkan salah seorang daripadanya sekarang. Lihat, ia memberi untuk membantu orang, walaupun ia menyalahi undang-undang, tetapi ia banyak membantu dan tiada siapa yang pernah ditangkap. Kad ini berfungsi di semua negara di seluruh dunia. Cepat dan e-mel melalui georgbednorzhackers @ gmail. com Teks, hubungi atau WhatsAp: +1(262)355-8285
    Perkhidmatan lain yang ditawarkan ialah:
    Mengklon kad ATM
    Menggodam ATM Bitcoin dengan kad perisian hasad
    Memulihkan Matawang Kripto yang Hilang atau Dicuri
    Menggodam pemindahan Western Union, pemindahan MoneyGram, pemindahan Bank, pemindahan PayPal, pemindahan aplikasi Cas#
    Pulihkan Media Sosial yang Digodam: Facebook, Instagram, Snapchat, TikTok, Gmail, mel Yahoo dan tapak web.

    ReplyDelete