Saturday, May 18, 2013

Turunkan Harga Kereta: Versi Barisan Nasional *Dikemaskini

oleh: Norman

Walaupun BN mengatakan bahawa janji Pakatan Rakyat menurunkan harga kereta adalah janji untuk membeli undi, tidak realistik dan membebankan negara akhirnya mereka juga menjanjikan penurunan harga kereta didalam akujanji BN yang dibentangkan Najib Razak sebelum PRU13 yang lepas. BN mencadangkan penurunan kereta secara berperingkat antara hingga 20%-30%. Lihat akujanji BN dibawah:

Janji Menurunkan  Harga Kereta





Walaubagaimanapun metodologi atau cara menurunkan harga kereta yang dicadangkan BN adalah samar-samar dan tidak jelas. Berbanding dengan Pakatan Rakyat didalam Manifesto Rakyat mencadangkan penurunan harga kereta melalui pengurangan duti eksais secara berperingkat selama 5 tahun dengan niat menghapuskan keseluruhan duti eksais selepas 5 tahun. Dengan itu saya mengkaji apa sahaja yang dikatakan menteri-menteri UMNO tentang bagaimana cara menurunkan harga kereta mengikut cara mereka kerana mereka mengatakan mengurangkan duti eksais akan menyebabkan kerajaan kehilangan pendapatan billion-billion tiap-tiap tahun dan ia juga akan menjejaskan industri automotif negara.



BAGAIMANA?



Berikut adalah keratan akhbar tentang bagaimana BN mahu menurunkan harga kereta: 




TIADA CARA JELAS MENURUNKAN HARGA KERETA


MENTERI TAK FAHAM DUTI EKSAIS BAKAL DIHAPUSKAN


TIADA CADANGAN JELAS DARI MENTERI YANG SAMA

CADANGAN KURANGKAN KOS PENGELUARAN KERETA

MUKHRIZ CADANGKAN PENURUNAN KOS PENGELUARAN
Di atas adalah keratan akhbar tentang penurunan harga kereta yang dicadangkan oleh BN. Sama ada cara menurunkan harga kereta itu belum jelas atau akan diperhalusi kemudian ada juga cadangan seperti menurunkan kos pengeluaran (cost of production) dengan berbincang dengan pengeluar-pengeluar kereta seperti Proton, Toyota, Honda dan sebagainya. Sebelum saya mengulas tentang cadangan berbincang dengan pengeluar kereta untuk menurunkan kos pengeluaran kereta elok jikanya kita melihat kos membeli kereta termasuk kos membayar cukai dan sebagainya. 

KOS MEMBELI SEBUAH KERETA

Selain daripada membayar kepada pengeluar kereta, pembeli kereta juga membayar sejumlah cukai kepada kerajaan. Cukai-cukai yang dibayar kepada kerajaan  apabila kita membeli kereta adalah: 

  1. Cukai jualan 10% (kereta tempatan dan import)
  2. Cukai import 10%-30% bergantung kepada jenis model dan negara (kereta import sahaja)
  3. Duti eksais 65%-105% mengikut model dan kapasiti enjin (kereta tempatan dan import)
Jadual cukai dan duti eksais untuk dibayar kepada kerajaan apabila membeli kereta boleh dirujuk di: http://www.maa.org.my/info_duty.htm




Apabila anda membeli kereta proton anda akan dikenakan minimum 75% duti eksais. Ini yang menyebabkan kereta Proton dijual lebih murah di negara lain berbanding Malaysia kerana mereka tidak mengenakan duti eksais berlebihan seperti yang dikenakan kerajaan Malaysia. Malangnya BN tidak bercadang menurunkan duti eksais dalam masa terdekat sedangkan yang membuatkan harga kereta di Malaysia tinggi adalah duti eksais dan bukan harga kereta itu sendiri. 

MENURUNKAN KOS PENGELUARAN?

Sebelum ini kerajaan mencadangkan penurunan harga kereta melalui penurunan kos pengeluaran oleh pengeluar kereta. Ini bermakna kerajaan mengarahkan pengeluar seperti Proton, Toyota, Honda dan sebagainya menjimatkan kos mengeluarkan sebuah kereta. Bagaimanakah ia akan dijalankan masih menjadi tandatanya dan samar-samar. Pertamanya mari kita melihat berapakah kos operasi pengeluar kereta dan margin keuntungan mereka: 


LAPORAN KEWANGAN TAHUNAN PROTON


Margin keuntungan proton yang sangat kecil di atas, daripada RM8.9bil hasil tolak RM8bil kos jualan tinggal RM980 juta keuntungan kasar. Kurang daripada 10% margin kasar (gross margin), jadi bagaimana Proton mahu mengurangkan kos pengeluaran apabila margin mereka sudah sedia kecil. Adakah kerajaan ingin menekan Proton supaya mengurangkan kos pengeluaran dengan berkompromi terhadap ciri-ciri tertentu kereta seperti ciri keselamatan? Dari segi apakah yang pengeluar kereta mampu menjimatkan kos? Tiada power window? Tiada airbag? Tiada reverse sensor? 

Industri auto sudah mempunyai margin yang kecil seperti mana digambarkan didalam artikel daripada The Edge : http://www.theedgemalaysia.com/personal-finance/237986-compressed-margins-for-auto-industry.html. Toyota dan Honda juga mempunyai margin keuntungan yang kecil dan tidak mungkin mereka dapat mengurangkan lagi kos pengeluaran kereta tanpa berkompromi terhadap beberapa ciri pada kereta yang dikeluarkan. Rujuk laporan kewangan tahunan UMW Toyota Sdn Bhd dan Honda (Malaysia) Sdn Bhd: 

LAPORAN KEWANGAN TAHUNAN TOYOTA

LAPORAN TAHUNAN KEWANGAN HONDA

KESAN PENURUNAN KOS PENGELUARAN

Jika kerajaan meneruskan cadangan menurunkan harga kereta dengan berbincang bersama pengeluar kereta untuk menurunkan kos pengeluaran selain ia memberi kesan negatif kepada industri automotif, ia juga akan membahayakan pembeli kereta. Apabila pengeluar kereta terpaksa menurunkan kos operasi mereka, ciri-ciri tertentu seperti ciri keselamatan akan dikompromi. Kemungkinan kualiti kereta yang dikeluarkan akan lebih rendah dan tidak mencapai piawaian yang ditetapkan. Ini adalah situasi kalah-kalah (lose-lose situation) kepada industri automotif dan juga pengguna kereta manakala kerajaan terus mengutip cukai dan duti eksais seperti biasa.

KESIMPULAN

Saya cuba mencari satu cara konkrit yang dibentangkan BN untuk menurunkan harga kereta selain daripada menurunkan kos pengeluaran, malangnya saya menemui jalan buntu. Kerajaan harus telus dan jujur kepada rakyat bagaimana mereka akan menurunkan harga kereta sebanyak 20%-30%. Jika mereka boleh meminta Pakatan Rakyat membentangkan cara membiayai kos program Manifesto Pakatan Rakyat, BN juga tidak haruslah meludah ke langit dengan hanya berjanji tanpa membentangkan cara-cara menunaikan janji tersebut. 

Kos pengeluaran jika terus ditekan untuk diturunkan bukan sahaja akan memberi kesan negatif kepada industri automotif malah akan membahayakan pengguna/pembeli kereta. Harga kereta di Malaysia bukanlah mahal disebabkan harga yang dikenakan pengeluar, ia mahal kerana kerajaan mengenakan duti eksais yang tinggi. 

p/s: Anda boleh melihat bagaimana Pakatan Rakyat bercadang menurunkan harga kereta dan cara-caranya di sini: http://oskortos.blogspot.com/2013/04/turunkan-harga-kereta-negara-bakal.html

KEMASKINI

Semalam Utusan Malaysia melaporkan bahawa 10 model jenis kereta telah diturunkan harga: http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130610/dn_04/10-model-kereta-turun-harga. 10 model tersebut adalah:

  1. Peugeot 308 (11%) 
  2. Volkswagen Golf (7.1%) 
  3. Viva (5.4%) 
  4.  Myvi (4%), 
  5.  Persona (3.8%) 
  6. Alza (3.4%) 
  7. Preve (3%)
  8. Honda Jazz Hibrid (2.5%)
  9. Saga (1.1%)
  10. Exora (0.7%).
Saya tertanya-tanya mengapa hanya berlaku penurunan kereta kepada 10 buah model kereta sahaja? Menurut apa yang dikatakan oleh Ketua Pegawai Eksekutif Institut Automatif Malaysia harga 10 model kereta tersebut dapat dikurangkan kerana berlakunya penurunan duti eksais secara berperingkat: 

Bukankan ini sangat menghairankan? Jika duti eksais diturunkan secara berperingkat mengapa hanya 10 model sahaja diturunkan harga malah berbeza-beza pula peratus penurunan harganya. Seperti yang diterangkan sebelum ini berserta jadual diatas artikel ini duti eksais dikenakan kepada kereta import mahupun kereta tempatan mengikut kapasiti enjin dan kategori model kereta (motokar biasa, MPV, 4WD etc). Tiada jawapan malah mengundang lebih banyak persoalan apakah benar duti eksais diturunkan secara berperingkat atau ia hanya untuk mengkaburkan mata kita semua.

Berbalik kepada 10 model kereta yang diturunkan harga diatas saya yakin penurunan diatas hanyalah disebabkan diskaun yang diberi pengedar kereta. Contohnya model Peugeot 308 yang mengalami penurunan sebanyak 11% adalah disebabkan oleh pengumuman model generasi ke-2 yang bakal dikeluarkan Peugeot pada bulan September ini: http://paultan.org/2013/05/13/new-peugeot-308-first-details/. Sudah pasti pengedar Peugeot terpaksa memberi diskaun kepada pembeli kereta untuk menghabiskan stok Peugeot 308 1st gen sebelum model 2nd gen keluar di Malaysia. 

Selain itu model seperti Volkswagen Golf dan Honda Jazz Hybrid diturunkan harga masing-masing oleh pengeluar kerana model tersebut dipasang di Malaysia (CKD) dan bukan lagi diimport penuh dari luar negara. Model tempatan lain yang mengalami penurunan sedikit dan tidak signifikan mungkin hanya diberi diskaun oleh pengedar. Tiada apa yang baru dengan diskaun kereta. Jurujual kereta fleksibel untuk memberi diskaun kepada pembeli kereta. Yang menyedihkan BN mendabik dada dengan seolah-olah merekalah yang menurunkan harga kereta tersebut. Sedangkan pengeluar dan pengedar sahaja yang menurunkan harga model tertentu atas sebab tertentu. 

Bagaimana Ketua Pegawai Eksekutif Institut Automotif Malaysia mengatakan bahawa 10 model yang diturunkan harga adalah disebabkan oleh penurunan duti eksais masih menjadi tandatanya. Apakah beliau tidak arif tentang selok belok percukaian kereta? Duti eksais apakah yang dikurangkan dengan penurunan harga kereta yang tidak signifikan dan tidak menyeluruh? Apakah dalam tempoh 5 tahun ini BN akan terus menipu kononnya mereka menunaikan janji sedangkan mereka hanya mengambil kredit daripada usaha pengeluar dan pengedar kereta?

INGATLAH bahawa harga kereta mahal di Malaysia bukan kerana harga kereta itu mahal tapi hanya kerana duti eksais yang tinggi melampau setinggi 65%-105%. Menekan pengeluar kereta untuk menurunkan harga kereta tidak akan membantu industri automotif negara juga tidak akan membantu pembeli kereta. Janji Ditepati atau Janji Ditipu?

5 comments:

  1. najib kena panggil rafizi. hahahaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak payah panggil Rafizi pun boleh. bukan susah nak kurangkan duti eksais.

      Delete
  2. Tuan norman, terima kasih atas semua pencerahan seblom ini. Saya mengharap agar tuan boleh kiranya menulis berkenaan GST pada kadar 7% yg mahu dilaksanakan kerajaan. Artikel tuan berkenaan GST yg lepas lebih terarah kepada cadangan kerajaan pada tahun 2009 iaitu pada kadar 4%. Thanks in advance.

    ReplyDelete
    Replies
    1. nanti saya akan update sikit artikel GST. tak ada apa perubahan melainkan kerajaan betul2 nak mulakan kadar GST dengan 7% berbanding 4% yang dibentangkan di parlimen. kalau 7% saya juga akan bangkang.

      Delete