Turunkan Harga Kereta: Negara Bakal Bankrap?
Oleh: Norman Masdar
Sumber : FB Rafizi Ramli |
Dasar Automotif Nasional seperti yang sedia
maklum dirangka atas asas melindungi kepentingan industri automatif tempatan.
Di bawah dasar ini kerajaan memberi bantuan penuh kepada Proton, Perodua dengan
dana, geran R&D dan mengenakan cukai kepada kereta import. Harga jualan
kereta import diatas jalan (OTR) dikenakan cukai jualan, duti import & duti
eksais. Manakala kereta tempatan yang dijual dikenakan cukai jualan dan duti
eksais yang jauh lebih rendah berbanding kereta import.
Kadar cukai jualan adalah 10%, duti import
sebanyak 30-40% dan duti eksais sebanyak 75%-105% bergantung pada kapasiti
enjin dan model kenderaan. Anggaran hasil kerajaan melalui duti import kereta
pada tahun 2012 adalah RM755 juta manakala duti eksais RM7.143 billion. Angka
tersebut boleh disemak di laman web Perbendaharaan Negara Kementerian Kewangan.
Bermakna
anggaran kehilangan hasil daripada pengurangan duti eksais setiap tahun adalah
RM1.4 billion dan diganda setiap tahun sehingga duti eksais terhapus sepenuhnya
selepas 5 tahun. Dijangka pada tahun 2018 tiada lagi duti eksais akan dikenakan
terhadap pembelian kereta tak kira model dan saiz enjin.
RM7 billion
hasil tahunan kerajaan bukanlah suatu angka yang perlu dibimbangkan kerana
pengurangan duti eksais ini dijalankan secara berperingkat dan RM2bil
(anggaran) setiap tahun tidak mencecah 2% hasil pendapatan negara melalui
cukai, royalti dan dividen yang dikutip kerajaan setiap tahun. DIsamping itu
Pakatan Rakyat juga bercadang melelong Approved Permits (AP) kepada awam dan
dijangka meraih RM2 billion setiap tahun hasil daripada bidaan umum tersebut.
Selama ini kerajaan memberi AP kepada keluarga menteri, ahli perniagaan yang
mesra-UMNO dan sebagainya lalu mengakibatkan kerajaan kehilangan potensi
pendapatan dan aliran tunai.
Saya ada terbaca
tentang hujahan mereka daripada UMNO mengatakan harga kereta di Jepun dan
SIngapura juga mahal. Hujahan ini adalah dangkal dan cetek kerana perbandingan
dengan Jepun dan Singapura adalah tidak berada dalam konteks dan menyimpang.
Harga kereta di Jepun mahal kerana mereka menetapkan undang-undang mewajibkan
kenderaan diperiksa dua tahun sekali dan mereka juga mengenakan cukai karbon
untuk melindungi alam sekitar. Lain pula hal di Singapura, negara itu sudah
kita sedia maklum sangat kecil dan tidak mempunyai ruang untuk menampung
lambakan kereta di dalam negara mereka, maka kerajaan di sana mengenakan cukai
yang tinggi dan polisi ‘scrap car’ selepas 5 tahun sebagai usaha untuk
menggalakkan rakyat tidak menggunakan kereta. Tambahan lagi kedua negara itu mempunyai sistem pengangkutan awam yang sangat efisien dan rakyat negara mereka boleh hidup tanpa pengangkutan sendiri. Jadi cukai kenderaan yang tinggi di negara itu sekurang-kurangnya dapat diterjemahkan kepada sistem pengangkutan yang baik dan disegani. Akhir sekali, pendapatan per kapita rakyat negara-negara ini jauh meninggalkan kita yang dalam masa yang sama mempunyai khazanah bumi yang lebih banyak daripada mereka. Pengkritik tidak pula melihat akan perkara ini bila berhujah dan hanya melihat pada cukai yang tinggi pada kenderaan di sana seolah setuju untuk terus membeli kereta dengan harga yang mahal.
Ada juga pihak
yang membangkitkan kerisauan terhadap industri automotif tempatan iaitu Proton
dan Perodua apabila duti eksais dimansuhkan oleh kerajaan Pakatan Rakyat. Untuk
pengetahuan semua, sudah hampir 20 tahun industri automotif tempatan dilindungi
oleh kerajaan melalui Dasar Automotif Nasional. Melalui dasar perlindungan ini
rakyat terpaksa menanggung kos melepas (opportunity cost) dengan terpaksa
membayar lebih untuk membeli sebuah kereta yang member nilai optimum atas wang
yang dibelanjakan. Sudah tiba masanya Proton berdikari dan berinvovasi dengan
sendiri. Malah kini Proton dimiliki oleh DRB Hicom milik Tan Sri Syed Mokhtar
al-Bukhary maka kerajaan tidak perlu lagi menyediakan tongkat kepada Proton
untuk bersaing di pasaran bebas. Apabila polisi turunkan harga kereta
dilaksanakan, saya yakin Proton akan terdidik untuk berdaya saing dan lebih
inovatif berbanding di masa mereka menerima perlindungan kerajaan.
Selain daripada
itu terdapat juga kerisauan tentang penambahan kadar kesesakan jalanraya
apabila polisi turunkan harga kereta iniu dilaksanakan. Hujahannya adalah
apabila semakin ramai mampu memiliki kenderaan, ia akan menyumbang kepada
kesesakan jalanraya yang sudah sedia membebankan pengguna jalanraya. Kesesakan lalulintas pula bukanlah hanya
disebabkan kebanjiran kereta di jalanraya semata-mata. Ia juga disumbang oleh
perancangan bandar yang tidak rapi dan sistem pengangkutan awam yang tidak
efisyen. Juga satu kenderaan hanyalah boleh dipandu oleh seorang pemandu
sahaja. Tidak timbul isu pembelian kereta oleh individu akan menambah jumlah
kereta di atas jalanraya.
Turunkan
harga kereta akan memberi kesan sampingan yang baik (spillover effects)
kepada ekonomi seisi rumah & negara. Bebanan kewangan individu bujang &
berkeluarga membayar pinjaman kereta dapat dikurangkan lalu menambah pendapatan
boleh guna mereka. Pendapatan
boleh guna (disposable income) yang bertambah akan dibelanjakan untuk tujuan
lain atau disimpan untuk pelaburan masa hadapan. Ini akan merancakkan ekonomi negara secara
tidak langsung dengan peningkataan permintaan domestik (domestic demand) lalu
menyumbang kepada
pertumbuhan keluaran dalam kasar negara (GDP).
Turunkan
Harga Kereta adalah wajar & tidak akan membawa kesan negatif yang
membahayakan ekonomi negara malah memberi faedah berpanjangan kepada ekonomi seisi rumah khususnya dan
ekonomi negara umumnya. Pilihan kini ditangan anda, anda mahu sebuah kerajana
yang membantu mengurangkan beban rakyat atau sebuah kerajaan yang membantu
saudara mara, anak beranak, adik beradik dan kroni-kroni rapat. Fikir-fikirkan.
Sila tonton video penerangan dari Rafizi Ramli ini untuk keterangan lanjut
Untuk keterangan penuh tentang kos bagi Manifesto Harapan Rakyat, anda boleh rujuk di sini
Artikel ini ditulis oleh Norman Masdar. Anda boleh ikuti beliau di Twitter @Norman__G
Editor: @oskortos
Macam mana pula mereka yang bandingkan dengan negara Eropah (Norway, England etc.) dalam hal cukai pendapatan yang mana boleh mencecah kepada 46% dan polisi insuran yang mahal disebabkan harga kereta yang murah dan pendidikan percuma?
ReplyDeletePertama Norway menyediakan pendidikan percuma dan penjagaan kesihatan menyeluruh untuk semua rakyat. Cukai mereka tinggi dan harga kereta mereka tinggi kerana perkhidmatan awam mereka yang cukup mantap dan pengangkutan awam mereka berkelas dunia.
DeleteKedua England tiada hasil bumi yang banyak seperti Malaysia yang ada minyak mentah, kelapa sawit, gas, getah dan sebagainya.
Ketiga. billion-billion khazanah negara dibazirkan, bocor dan tiris sekiranya ditampal, kita tak perlu naikkan cukai pendapatan untuk melaksanakan janji menurunkan harga kereta.